Gminne programy opieki nad zabytkami (dalej jako: programy) mimo niezwykle istotnej roli w budowaniu polityki samorządu często wciąż są traktowane marginalnie, a ich opracowanie bliższe jest powtarzaniu schematów zastosowanych w innych gminach niż wnikliwej analizie zasobu dziedzictwa i opracowaniu pomysłów jego wykorzystania. Postępowania o udzielenie zamówienia publicznego posługu...
Poniższy artykuł towarzyszy konkursowi ,,Samorząd dla dziedzictwa”. „Rozwój” definiujemy jako proces wszelkich zmian (zarówno pozytywnych, jak i negatywnych). W kontekście niniejszego opracowania kluczowe znaczenie będzie miał rozwój lokalny, określony terytorialnie jako proces zachodzący w gminach. Skoro rozwój jest procesem i skoro docelowo chcemy dzięki niemu osiągnąć wysok...
Zabytek jest materialnym świadectwem historii w jej szerokim rozumieniu – przekazuje wiedzę o czasach, w których powstał: o ówczesnej kulturze, osiągnięciach w sztuce, nauce, gospodarce. Stanowi upamiętnienie życia codziennego, ale też dokument niecodziennych wydarzeń. Przekaz ten ma istotną wartość dla nas w kształtowaniu tożsamości, wrażliwości estetycznej – tę wartość mamy......
Akty planowania miejscowego są dla gminy chyba najbardziej istotnym czynnikiem kształtowania krajobrazu. Oczywiste jest, że planistyka gminy nie pozostaje obojętna na zabytkową strukturę i dziedzictwo, które jest w jej posiadaniu. Przy uchwalaniu aktów planistycznych gminy mają daleko posuniętą swobodę. Jest ona jednak ograniczona: przepisami odrębnymi, stanowiskiem organów uzgadni...
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wymienia szereg wartości, które należy uwzględnić podczas tworzenia i wykonywania aktów planistycznych. W art. 1 ust. 2 u.p.z.p. wymieniony został przykładowy katalog innych wartości, niż wymienione w ust. 1 zrównoważony rozwój i ład przestrzenny, które powinny być szczególnie uwzględnione w planowaniu i zagospodarowaniu przestr...