Uchwalenie gminnego programu rewitalizacji

Procedura związana ze sporządzeniem gminnego programu rewitalizacji obejmuje:

  • sporządzenie projektu programu (również w wersji graficznej),
  • konsultacje społeczne,
  • zaopiniowanie projektu programu,
  • ewentualne wprowadzenie zmian do projektu programu i jego uchwalenie.

Opiniowanie projektu programu odbywa się zgodnie z właściwością poszczególnych organów administracji publicznej w terminie wyznaczonym przez organ wykonawczy gminy (nie krótszym niż 14 dni i nie dłuższym niż 30 dni). Organy opiniujące dzielą się na:

  • obligatoryjne (zawsze opiniują projekt programu): zarząd powiatu, zarząd województwa, wojewodę, właściwego komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, a także operatora sieci uzbrojenia terenów,
  • fakultatywne – opiniujące, gdy „jest to uzasadnione specyfiką obszaru rewitalizacji” – regionalny dyrektor ochrony środowiska, wojewódzki konserwator zabytków, dyrektor urzędu morskiego, organ nadzoru górniczego, organ administracji geologicznej, dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej, minister właściwy do spraw zdrowia i Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.

W tym drugim przypadku odpowiedzialność za przedłożenie projektu do zaopiniowania obciąża wójta / burmistrza / prezydenta miasta. Wojewódzki konserwator zabytków właściwy będzie do zaopiniowania programu przede wszystkim w sytuacji, gdy na obszarze rewitalizacji znajdują się zabytki. Nawet jeżeli cele rewitalizacji nie łączą się bezpośrednio z tymi zabytkami, opiniowanie ze strony wskazanego organu będzie konieczne. Przy tej okazji należy zaproponować skonsultowanie z wojewódzkim inspektorem zabytków tego, czy zdiagnozowane cele rewitalizacji nie mogą w konkretnym przypadku szerzej połączyć się z problematyką ochrony zabytków.

Władze gminy nie muszą uwzględniać poszczególnych opinii, zwłaszcza w sytuacji kiedy organ uzgadniający przekracza swoje ustawowe kompetencje, np. organ ochrony przyrody wypowiada się na temat kwestii architektonicznych.

W następnych krokach można uchwalić miejscowy plan rewitalizacji (wybierz krok: miejscowy plan rewitalizacji) lub ustanowić Specjalną Strefę Rewitalizacji (wybierz krok: Specjalna Strefa Rewitalizacji).

W praktyce nie będzie jednej reguły przesądzającej o kolejności uchwalania Specjalnej Strefy Rewitalizacji i miejscowego planu rewitalizacji. W obu przypadkach uchwalenie tych dokumentów jest fakultatywne, a jego szczegółowe ramy wyznacza gminny program rewitalizacji. Może również zdarzyć się tak, że władze konkretnej gminy uchwalą tylko jeden z wymienionych aktów. W tym kontekście pamiętać trzeba o tym, że Specjalna Strefa Rewitalizacji może ograniczać wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i ułatwiać usuwanie (czasowe lub zupełne) niektórych mieszkańców z nieruchomości w związku z realizacją celów rewitalizacji, a miejscowy plan rewitalizacji może umożliwić i „zabezpieczyć” lokalizację konkretnych przedsięwzięć rewitalizacyjnych w danym miejscu, a także ograniczyć negatywne oddziaływanie innych działalności.

Dowiedz się więcej:

http://uml.lodz.pl/rewitalizacja/gpr/ (dostęp: 20.09.2017)

http://www.infor.pl/prawo/gmina/abc-gminy/723574,Gminny-program-rewitalizacji.html (dostęp: 20.09.2017)

 

Print Friendly, PDF & Email
Pokaż całą ścieżkę
Specjalna Strefa Rewitalizacji miejscowy plan rewitalizacji
Powiązane Baza Wiedzy (2)
Powiązane Ścieżki działania (0)
Powiązane Dobre Praktyki (1)
Powiązane Narzędzia (0)
Powiązane Akty Prawne (0)
Powiązane Rewitalizacja (0)
Powiązane Publikacje (0)