Akty planowania miejscowego są dla gminy chyba najbardziej istotnym czynnikiem kształtowania krajobrazu. Oczywiste jest, że planistyka gminy nie pozostaje obojętna na zabytkową strukturę i dziedzictwo, które jest w jej posiadaniu. Przy uchwalaniu aktów planistycznych gminy mają daleko posuniętą swobodę. Jest ona jednak ograniczona: przepisami odrębnymi, stanowiskiem organów uzgadni...
Ponieważ plan miejscowy jest aktem prawa miejscowego, mają do niego zastosowanie zasady techniki prawodawczej, określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”. Przywołać tu należy zwłaszcza następujące przepisy: § 5 – przepisy ustawy redaguje się zwięźle i syntetycznie, unikając nadmiernej szczegółowości,......
Jedną z istotnych funkcji ochrony zabytków jest planowanie przestrzenne. Wszelkie zatem decyzje dotyczące zabudowy i zagospodarowania terenu muszą uwzględniać umiejscowienie i charakter ewentualnych zabytków. Zakres rozstrzygania w sprawach o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego i wydawania decyzji o warunkach zabudowy. Zgodnie z art. 4 ust 2 u.p.z.p. w przypadku braku...
Już na samym początku procedury planistycznej – po uchwale o przystąpieniu do sporządzania projektu studium uwarunkowań albo planu miejscowego organ wykonawczy gminy zawiadamia na piśmie o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium instytucje i organy właściwe do uzgadniania i opiniowania projektu studium (a więc również Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków). Organ......
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wymienia szereg wartości, które należy uwzględnić podczas tworzenia i wykonywania aktów planistycznych. W art. 1 ust. 2 u.p.z.p. wymieniony został przykładowy katalog innych wartości, niż wymienione w ust. 1 zrównoważony rozwój i ład przestrzenny, które powinny być szczególnie uwzględnione w planowaniu i zagospodarowaniu przestr...