Audyt jest formą bezpośredniej kontroli wybranego obszaru. Zawarty w Ustawie O planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym reguluje właściwą ochronę krajobrazu. Audyt krajobrazowy – art. 38 a u.p.z.p. Sporządzany dla obszaru województwa nie rzadziej niż raz na 20 lat. Identyfikuje krajobrazy występujące na całym obszarze województwa, określa ich cechy charakterystyczne oraz dokonuje...
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu daje szereg możliwości prawnych do tego, aby zadbać o panoramę polskich miast. Jednym z konkretnych wymiarów stanowienia prawa w tym względzie jest uchwała „reklamowa”, której celem jest troska o odpowiednie rozmieszczenie obiektów......
Przystępując do uporządkowania kwestii reklam na terenie swojej gminy. Warto na samym początku zapoznać się z podstawowymi terminami i definicjami, które odnoszą się do omawianego obszaru. Reklama – dwie odmienne definicje 1. Według Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym: Reklama – upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, prz...
Poniższy materiał jest zbiorem podstawowych pojęć i sformułowań używanych w procesie ochrony krajobrazu kulturowego. Warto zapoznać się z tym leksykonem przed lekturą dotyczącą konkretnych zagadnień. Rozpoznanie takich definicji, jak: sylweta, oś kompozycyjna czy dominanta przestrzenna, z pewnością pomoże osobom, które na co dzień pracują w dziedzinie krajobrazu kulturowego. ...
Krajobraz, w którym ogół cech naturalnych (przyrodniczych) został zdominowany przez dzieła rąk ludzkich, to krajobraz kulturowy. W naszym otoczeniu mamy do czynienia z krajobrazem tego typu. Wartościami krajobrazu kulturowego są jego cechy fizjonomiczne (wygląd, obraz obszaru) będące wynikiem wykorzystania warunków naturalnych do stworzenia wartości kulturowych oraz niematerialna wi...