Celem tekstu jest zwrócenie uwagi na wybrane kwestie związane z procesem przygotowywania strategii samorządowych. Skupiono się na tych, które bywają pomijane lub sprawiają trudności. Szczególną uwagę zwrócono na pomijany często element przygotowań do prac na dokumentem polegający na inwentaryzacji sporządzonych już opracowań użytecznych w pracach nad strategią. Lejtmotywem artykułu ...
Akty planowania miejscowego są dla gminy chyba najbardziej istotnym czynnikiem kształtowania krajobrazu. Oczywiste jest, że planistyka gminy nie pozostaje obojętna na zabytkową strukturę i dziedzictwo, które jest w jej posiadaniu. Przy uchwalaniu aktów planistycznych gminy mają daleko posuniętą swobodę. Jest ona jednak ograniczona: przepisami odrębnymi, stanowiskiem organów uzgadni...
Ponieważ plan miejscowy jest aktem prawa miejscowego, mają do niego zastosowanie zasady techniki prawodawczej, określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”. Przywołać tu należy zwłaszcza następujące przepisy: § 5 – przepisy ustawy redaguje się zwięźle i syntetycznie, unikając nadmiernej szczegółowości,......
Jedną z istotnych funkcji ochrony zabytków jest planowanie przestrzenne. Wszelkie zatem decyzje dotyczące zabudowy i zagospodarowania terenu muszą uwzględniać umiejscowienie i charakter ewentualnych zabytków. Zakres rozstrzygania w sprawach o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego i wydawania decyzji o warunkach zabudowy. Zgodnie z art. 4 ust 2 u.p.z.p. w przypadku braku...
Już na samym początku procedury planistycznej – po uchwale o przystąpieniu do sporządzania projektu studium uwarunkowań albo planu miejscowego organ wykonawczy gminy zawiadamia na piśmie o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium instytucje i organy właściwe do uzgadniania i opiniowania projektu studium (a więc również Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków). Organ......