-
Obszar chronionego krajobrazu i inne formy „indywidualnej” ochrony przyrody – aktualne przepisy
Obszar chronionego krajobrazu obejmuje tereny chronione ze względu na wyróżniający się krajobraz o zróżnicowanych ekosystemach, wartościowe ze względu na możliwość zaspokajania potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem lub pełnioną funkcją korytarzy ekologicznych. Wyznaczenie obszaru chronionego krajobrazu następuje w drodze uchwały sejmiku województwa. Analogicznie jak w przy...
-
Park krajobrazowy – zmiany według „ustawy krajobrazowej”
Artykuł omawia istotne i podstawowe zmiany dotyczące ustanawiania i zarządzania parkiem krajobrazowym, które wprowadza Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Park krajobrazowy obejmuje obszar chroniony ze względu na wartości przyrodnicze, historyczne i kulturowe oraz walory krajobrazowe w celu zachowania,.....
-
Nowe instrumenty ochrony krajobrazu – audyt krajobrazowy
Audyt jest formą bezpośredniej kontroli wybranego obszaru. Zawarty w Ustawie O planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym reguluje właściwą ochronę krajobrazu. Audyt krajobrazowy – art. 38 a u.p.z.p. Sporządzany dla obszaru województwa nie rzadziej niż raz na 20 lat. Identyfikuje krajobrazy występujące na całym obszarze województwa, określa ich cechy charakterystyczne oraz dokonuje...
-
Nowe instrumenty ochrony krajobrazu – ustawa „krajobrazowa” i uchwała „reklamowa”
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu daje szereg możliwości prawnych do tego, aby zadbać o panoramę polskich miast. Jednym z konkretnych wymiarów stanowienia prawa w tym względzie jest uchwała „reklamowa”, której celem jest troska o odpowiednie rozmieszczenie obiektów......
-
Podstawowe pojęcia dotyczące reklamy i krajobrazu
Przystępując do uporządkowania kwestii reklam na terenie swojej gminy. Warto na samym początku zapoznać się z podstawowymi terminami i definicjami, które odnoszą się do omawianego obszaru. Reklama – dwie odmienne definicje 1. Według Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym: Reklama – upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, prz...