-
Stwórz plan działań / poszukiwanie rozwiązań
Mieszkańcy powinni uzyskać możliwość uczestniczenia w wypracowywaniu kierunków rozwoju czy propozycji działań oraz mieć udział we współdecydowaniu o ich ostatecznym kształcie. Dotyczy to zarówno opracowania dokumentów strategicznych, takich jak np. Gminny program opieki nad zabytkami czy strategia zarządzania dziedzictwem, jak i dokumentów, w których zasoby dziedzictwa mogą stanowić...
-
Przeprowadź diagnozę środowiska (problemu, sytuacji)
Przeprowadzenie diagnozy służy poznaniu środowiska lokalnego lub jakiegoś wybranego aspektu jego funkcjonowania, w tym motywów, potrzeb i zasobów ludzkich. To także okazja do skonfrontowania własnej wizji z poglądami innych osób. Przeprowadzenie diagnozy pozawala na: lepsze określenie potrzeb, kompetencji, motywów i możliwości odbiorców, skonfrontowanie własnych poglądów, opinii i w...
-
Zaplanuj proces partycypacji
Dobre zaplanowanie partycypacji jest kluczowe dla zapewnienia realnego udziału mieszkańców – powinno ono być dostosowane do sytuacji, skali przedsięwzięcia i oczekiwań co do potencjalnego zaangażowania mieszkańców (np. czy oczekiwane jest zebranie opinii przed podjęciem konkretnej decyzji, czy tworzenie przestrzeni do bezpośredniego zaangażowania się mieszkańców w działanie). Należy...
-
Monitorowanie i ewaluacja
Ewaluacja powinna być trzystopniowa. Pierwszy krok to określenie stanu wyjściowego, któremu służy też diagnoza. Jest to tak zwana ewaluacja ex ante. Jej wyniki będą dla nas stanowiły punkt odniesienia w zmierzeniu postępu, jaki udało nam się osiągnąć dzięki wprowadzeniu w życie naszej strategii. W trakcie realizacji strategii przynajmniej należy raz......
-
Określ planowane rezultaty
Musimy sobie jasno określić, jakich rezultatów oczekujemy po wdrożeniu naszej strategii komunikacyjnej. Planowane rezultaty powinny być mierzalne, powiązane ze zdefiniowanymi wskaźnikami, i powinny określać skalę zadowalającą z punktu widzenia naszych zamierzeń komunikacyjnych. Czyli krótko mówiąc, powinny być miarą naszego sukcesu komunikacyjnego....