Wpisz czego szukasz

Wybierz kategorie

Strona główna > Baza Wiedzy > Sieć questów w Krainie Rowerowej

Sieć questów w Krainie Rowerowej

Questing to metoda odkrywania dziedzictwa miejsca, polegająca na tworzeniu nieoznakowanych tras, które można zwiedzać, podążając za sugestiami zawartymi w wierszowanych wskazówkach. Każdy quest ma swój punkt startu, a kolejne miejsca na trasie odnajduje się po odgadnięciu zagadki i wyszukaniu w terenie miejsca pasującego do rozwiązania.

Utworzenie sieci questów w Krainie Rowerowej jest dobrym przykładem, jak można włączyć mieszkańców w tworzenie atrakcyjnej oferty zwiedzania miejscowości i jak przyciągać turystów do mniej popularnych miejsc, zachęcając do poznawania dziedzictwa poprzez zróżnicowane tematycznie i angażujące opowieści stanowiące wspólną ofertę na większym terenie.

 

Kontekst

Kraina Rowerowa to obszar obejmujący 11 gmin północno-zachodniej Lubelszczyzny (Baranów, Janowiec, Kazimierz Dolny, Końskowola, Kurów, Markuszów, Nałęczów, Puławy, Wąwolnica, Wojciechów i Żyrzyn), który można zwiedzać, korzystając z sieci ponad 500 km tras rowerowych. Gminy współpracują w ramach Lokalnej Grupy Działania „Zielony Pierścień”, która postawiła sobie za cel wypromowanie turystyczne tego bardzo interesującego obszaru oraz promocję lokalnych produktów spożywczych, rękodzielniczych i artystycznych. Obszar ten bywa nazywany nadwiślańskim trójkątem turystycznym ze względu na znajdujące się w okolicy trzy „magnesy” turystyczne: Kazimierz Dolny, Nałęczów i Puławy.

Partnerzy LGD „Zielony Pierścień” postawili na wykreowanie nowych destynacji w mniej znanych miejscowościach dla turystów odwiedzających licznie wyłącznie rozpoznane atrakcje regionu. Tworzona oferta turystyczna Krainy Rowerowej obejmuje nie tylko możliwość ekologicznego przemieszczania się z miejsca na miejsce, ale przede wszystkim tworzy okazję poznawania bogactwa lokalnego dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, historii i tradycji tego terenu. Jedną z dostępnych form odkrywania tej część Lubelszczyzny są questy o zróżnicowanej tematyce.

 

Przebieg

Questy w Krainie Rowerowej powstawały sukcesywnie w różnych miejscowościach i były tworzone przez mieszkańców – pasjonatów, młodzież, nauczycieli, dziennikarzy – wszystkich, którzy interesują się lokalną przyrodą, historią, kulturą, tradycją, legendami, ciekawostkami i osobowościami związanymi z regionem, i zechcieli wspólnie opowiedzieć o nich wierszem. Każdy quest był opracowany podczas warsztatów, które służyły lepszemu poznaniu lokalnego dziedzictwa, identyfikacji potencjału, wybraniu ciekawego tematu czy tematów, bo w niektórych miejscach stworzono więcej niż jeden quest. Autorami tekstu i ilustracji oraz strażnikami skarbu są mieszkańcy.

 

Finansowanie

Questy były realizowane ze środków pozyskanych przez Lokalną Grupę Działania „Zielony Pierścień”. Samo tworzenie questów nie jest przedsięwzięciem kosztownym – nie wymaga tworzenia żadnej dodatkowej infrastruktury, nie wymaga ingerencji w otoczenie – główny koszt stanowią warsztaty z mieszkańcami, druk ulotek i publikacji. Znaczniejszym wydatkiem było stworzenie aplikacji mobilnej, która pozwala obsługiwać wszystkie questy smartfonem.

 

Efekty

Dzięki temu powstało 15 unikatowych questów, które dostarczają wiedzy i ciekawych informacji o dziedzictwie miejsc, w których powstały, informacji często nieoczywistych, ciekawostek, „lokalnych smaczków”. Narratorami tych opowieści bywają zarówno mieszkańcy, jak i wybitne postaci, które były związane bądź odwiedziły te miejsca, a w jednym przypadku postać literacka. Questy zwracają uwagę na najbardziej wartościowe obiekty, historię ich twórców i właścicieli, wprowadzają w tajniki architektury, opowiadają o przemianach i wartości trwania. Realizując questy, można wędrować pieszo lub na rowerze, zarówno z ulotkami, przygotowanymi indywidualnie dla każdego questu, jak i z książeczką, która stanowi zbiór questów – zachęcając do odkrycia wszystkich questowych skarbów.

Istotne jest, że questy powstały nie tylko w najbardziej znanych turystycznych destynacjach regionu (zdarza się, że na przekór nie tworzono tam questu, np. w Kazimierzu Dolnym czy Puławach), ale przede wszystkim w miejscowościach, które wymagają dopiero prawdziwego odkrycia. Szczególnie ważne było zachęcenie do odwiedzenia mniej znanych turystom miejscowości przez zorganizowanie w nich atrakcyjnej, angażującej formy zwiedzania. Co więcej tworzenie questów pozwoliło też dostrzec walory lokalnego dziedzictwa również mieszkańcom, którzy podczas warsztatów musieli je lepiej poznać, dyskutować o nim, wybierać wspólnie wyjątkowe historie i ciekawostki, które złożyły się na narrację questu. Questy służą też edukacji regionalnej, zachęcają mieszkańców, w tym dzieci i młodzież, do odkrywania podczas wędrówek bogactwa przyrody, historii i kultury regionu.

Jeżdżąc po Krainie Rowerowej, można poznać perły architektury Końskowoli w towarzystwie Sienkiewiczowskiego pana Zagłoby, który nisko cenił lokalne piwo („bardzo też liche piwsko w tej Końskowoli”, mawiał), czy Markuszowa, widzianego oczami Jana III Sobieskiego, który snuje opowieść nie tylko o swoich czasach, wspomina np. działającą tu, choć mu osobiście nieznaną, fabrykę oranżady. To tradycyjnie rolnicze tereny – nie mogło więc zabraknąć questu o dawnym życiu na wsi, które lepiej zrozumiemy, wędrując po Wojciechowie. Tu też w kolejnym queście poznamy pracę kowala, zaglądając w zakamarki starej, ale wciąż działającej kuźni.

Nałęczów był chętnie odwiedzany przez kuracjuszy i miłośników wędrówek po lessowych wąwozach – questy opowiadają o pobycie Jana Pawła II oraz pisarzy Bolesława Prusa i Stefan Żeromskiego, który „w małej chacie z jedną izbą pisał dużo i z charyzmą”. Można odbyć realny spacer po Nałęczowie, który Bolesław Prus „przemierzał” wirtualnie w Warszawie dzięki wyimaginowanemu „telepatrzydłu”, co opisał na kartach swoich „Kronik”. Są również questy o wąwozach lessowych, piastowskich korzeniach Wąwolnicy, wsi Zabłocie, gdzie urodził się lokalny poeta Jan Pocek, a dziś można się dowiedzieć, jak się robi olej rydzowy. Realizując quest, można wędrować po Klementowicach ocienionych urokami legend, Janowcu ze słynnym zamkiem i tysiącletnim Gołębiu, po którym oprowadza hetman Stefan Czarniecki.

Wszystkie questy zostały przełożone na nowoczesny język aplikacji mobilnej i można realizować je, wędrując ze smartfonem, zdobywając wirtualne skarby. Aplikacja jest nieodpłatna, można ją ściągnąć ze strony GooglePlay pod hasłem: „Questy w Krainie Rowerowej”. Ponadto wszystkie questy są dostępne na stronie poświęconej questingowi: www.bestquest.pl.

 

Źródła:

Kraina Rowerowa przy Bursztynowym Szlaku Greenways na Lubelszczyźnie. Przewodnik Turystyczny, Lokalna Grupa Działania „Zielony Pierścień”, Markuszów 2014.

Wyprawy odkrywców po skarb na Bursztynowym Szlaku Greenways, Nałęczów 2012.

 

Autor: Barbara Kazior

Czy artykuł był pomocny?
Powiązane Baza Wiedzy (4)
Powiązane Ścieżki działania (0)
    Powiązane Dobre Praktyki (0)
      Powiązane Narzędzia (0)
        Powiązane Akty Prawne (0)
          Powiązane Rewitalizacja (0)
            Powiązane Publikacje (0)

              Zobacz także

              Wpisz czego szukasz