-
Od czego zacząć edukację o dziedzictwie?
Wpis należy do kategorii:- Artykuł
- Dziedzictwo
- Zarządzanie i rozwój
Edukacja „o” oraz „w” oparciu o dziedzictwo kulturowe to różne działania mające na celu upowszechnienie wiedzy, popularyzację tematyki oraz kształtowanie określonych postaw i uwrażliwienie na wartości płynące z dziedzictwa. Chociaż ze słowem edukacja kojarzy się przede wszystkim szkolnictwo, edukacja dotycząca dziedzictwa może być prowadzona przez różne instytucje oraz osoby i......
-
Samorządowy konserwator zabytków
Wpis należy do kategorii:- Artykuł
- Dziedzictwo
- Prawo
W artykule znajdują się odpowiedzi na pytania, kim jest samorządowy konserwator zabytków, czy są wymagania dotyczące jego wykształcenia i jakie miejsce zajmuje w strukturze organizacyjnej samorządu. Omówiono także kompetencje wynikające z zadań przekazywanych przez wojewódzkiego konserwatora zabytków oraz realizowanych w ramach zadań własnych samorządu. Samorządowy konserwator zabyt...
-
Kompetencje wojewódzkiego konserwatora zabytków
Wpis należy do kategorii:- Artykuł
- Dziedzictwo
- Prawo
Artykuł przedstawia, czym zajmuje się wojewódzki konserwator zabytków i jakie jest jego miejsce w strukturze administracji rządowej. WKZ realizuje zadania państwa w zakresie ochrony zabytków. Są to zadania i kompetencje wykonywane w imieniu wojewody, który wraz z ministrem kultury i dziedzictwa narodowego jest jednym z dwóch ustawowych organów ochrony zabytków.......
-
Dziedzictwo w edukacji z perspektywy wsi i miasteczka
Wpis należy do kategorii:- Artykuł
- Dziedzictwo
- Zarządzanie i rozwój
Edukacja „o” i „w” oparciu o dziedzictwo kulturowe przychodzi naturalnie i prosto, gdy się jest mieszkańcem większego miasta, z jego muzeami i innymi instytucjami kultury, wspaniałymi zabytkami i bogatą historią. Z perspektywy wsi czy miasteczka dostęp do niej wydaje się nieraz utrudniony. W jakie pułapki często wpadamy i czy można......
-
Korzyści z edukacji o dziedzictwie
Wpis należy do kategorii:- Artykuł
- Dziedzictwo
- Zarządzanie i rozwój
Jednym z największych dzieł Paula Gauguina jest obraz zatytułowany „Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?” Tytuł ten warto przytoczyć w kontekście tematu edukacji o dziedzictwie i płynących z niej korzyści, gdyż wydaje się dobrze je podsumowywać. Skąd przychodzimy. Słowo „dziedzictwo” wskazuje, że jest to coś, co odziedziczyliśmy po poprzednich pokoleniach,......