-
Opracuj cele rozwoju
W celach rozwoju wyodrębniamy te, które odnoszą się do dziedzictwa, i – konsekwentnie jak w diagnozie – wyodrębniamy np. cel strategiczny i cele operacyjne odnoszące się do dziedzictwa. Jeśli w poprzednim kroku podsumowaniem diagnozy w obszarze dotyczącym dziedzictwa był SWOT, to w kroku obecnym w celach określamy, jak przezwyciężamy nasze......
-
Przygotuj diagnozę strategiczną
Bez względu na to, jaki dokument programowania zdecydujemy się budować (zob. poprzedni krok), rozpoczynamy prace nad nim od fazy diagnozy. Na przykład w diagnozie strategicznej w ramach opracowywanej strategii (lub innego dokumentu strategicznego) wyodrębniamy obszar tematyczny dziedzictwo (możemy podzielić go dodatkowo na dziedzictwo materialne i niematerialne). Na przykład w rama...
-
Wybierz dokumenty programowania, w których należy uwzględnić problematykę dziedzictwa
W tym kroku zastanawiamy się, w jakim dokumencie (lub dokumentach) programowania uwzględnimy cele związane z zarządzaniem dziedzictwem. Krok ten musi wynikać ściśle z poprzedniego Np. – jeśli w poprzednim kroku stwierdziliśmy, że powinno się wzmacniać procesy rozwojowe poprzez budowanie marki miejsca opartej o dziedzictwo, to naturalnym będzie, że wybierzemy strategię......
-
Wskaż istotne cele rozwoju lokalnego związanych z dziedzictwem
W ramach tego kroku poszukujemy odpowiedzi na pytanie, jakich celów ważnych dla rozwoju gminy, a związanych z dziedzictwem, i dotyczących jakiej problematyki brakuje w GPOZ. Ponieważ dziedzictwo w tym ujęciu ma być jednym z elementów rozwoju, to w ramach tego kroku należy zastanowić się, jak przekształcić zasób, jakim jest dziedzictwo,......
-
Przeanalizuj gminny program opieki nad zabytkami
W ramach tego kroku poszukujemy odpowiedzi na pytanie, jaki jest zasób dziedzictwa naszej gminy. Możemy do tego wykorzystać także inne dokumenty, w których dziedzictwo jest zinwentaryzowane, np. Gminną ewidencję zabytków (GEZ), lokalną bazę wiedzy o dziedzictwie, monografie historyczne itp. Co istotne, w ramach tego kroku powinniśmy także zidentyfikować i przeanalizować......