Czy narzekania zawarte w tytule brzmią znajomo? „Przecież u nas nie ma żadnego ciekawego zabytku”. „A kogo obchodzą te stare graty?”. „To u nas nie przejdzie, nie da się, bo…” – w miejsce wielokropka można wpisać mnóstwo powodów: brak finansów, zasobów, a nawet dobrej pogody. Pewnie nie raz zdarzyło nam......
Gdy łączymy ze sobą hasła „edukacja” oraz „lokalne dziedzictwo kulturowe”, na myśl przychodzi nam w pierwszej kolejności szkoła. Placówki oświatowe są na pewno miejscem, gdzie dzieci i młodzież zdobywają wiedzę oraz kształtują swe postawy względem dóbr kultury i świadectw przeszłości. Edukacja o dziedzictwie nie może jednak ograniczać się do lekcji......
Edukacja „o” oraz „w” oparciu o dziedzictwo kulturowe to różne działania mające na celu upowszechnienie wiedzy, popularyzację tematyki oraz kształtowanie określonych postaw i uwrażliwienie na wartości płynące z dziedzictwa. Chociaż ze słowem edukacja kojarzy się przede wszystkim szkolnictwo, edukacja dotycząca dziedzictwa może być prowadzona przez różne instytucje oraz osoby i......
Edukacja „o” i „w” oparciu o dziedzictwo kulturowe przychodzi naturalnie i prosto, gdy się jest mieszkańcem większego miasta, z jego muzeami i innymi instytucjami kultury, wspaniałymi zabytkami i bogatą historią. Z perspektywy wsi czy miasteczka dostęp do niej wydaje się nieraz utrudniony. W jakie pułapki często wpadamy i czy można......
Jednym z największych dzieł Paula Gauguina jest obraz zatytułowany „Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?” Tytuł ten warto przytoczyć w kontekście tematu edukacji o dziedzictwie i płynących z niej korzyści, gdyż wydaje się dobrze je podsumowywać. Skąd przychodzimy. Słowo „dziedzictwo” wskazuje, że jest to coś, co odziedziczyliśmy po poprzednich pokoleniach,......