Sytuacją o istotnym znaczeniu, a jednocześnie wyzwaniem dla pracowników muzeów, galerii czy wystaw artystycznych może być kontakt z niepełnosprawnym gościem. Niewątpliwe ważną kwestią w tym zakresie jest zagadnienie komunikacji. Pracownicy muzeum, począwszy od obsługi gości w szatni, poprzez punkt z serwisem kawowym, aż po pracę samych kustoszy, powinni zdawać sobie......
Organizując przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem dziedzictwa – np. z rocznicą jakiegoś wydarzenia, świętem narodowym, tradycjami – zdarza nam się sięgać po te same rozwiązania. Tłumaczymy, że są sprawdzone, że publiczność je lubi, że tak było zawsze. Czy to ma sens? CELE POD LUPĄ Organizując wydarzenie, stawiamy sobie określone cele.......
Gdy łączymy ze sobą hasła „edukacja” oraz „lokalne dziedzictwo kulturowe”, na myśl przychodzi nam w pierwszej kolejności szkoła. Placówki oświatowe są na pewno miejscem, gdzie dzieci i młodzież zdobywają wiedzę oraz kształtują swe postawy względem dóbr kultury i świadectw przeszłości. Edukacja o dziedzictwie nie może jednak ograniczać się do lekcji......
Edukacja „o” oraz „w” oparciu o dziedzictwo kulturowe to różne działania mające na celu upowszechnienie wiedzy, popularyzację tematyki oraz kształtowanie określonych postaw i uwrażliwienie na wartości płynące z dziedzictwa. Chociaż ze słowem edukacja kojarzy się przede wszystkim szkolnictwo, edukacja dotycząca dziedzictwa może być prowadzona przez różne instytucje oraz osoby i......
Edukacja „o” i „w” oparciu o dziedzictwo kulturowe przychodzi naturalnie i prosto, gdy się jest mieszkańcem większego miasta, z jego muzeami i innymi instytucjami kultury, wspaniałymi zabytkami i bogatą historią. Z perspektywy wsi czy miasteczka dostęp do niej wydaje się nieraz utrudniony. W jakie pułapki często wpadamy i czy można......