Narodowy Instytut Dziedzictwa od kilu lat pochyla się nad problemem zapewnienia dostępności do dziedzictwa dla osób ze szczególnymi potrzebami. Nie jest to proces łatwy, w szczególności w zakresie dostępności architektonicznej zabytków dla osób o ograniczonej mobilności. Właściwe przygotowanie analiz, studiów przypadków, rekomendacji i poradników wymaga współpracy z wieloma interesariuszami. Jednym z Naszych partnerów jest Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, koordynujące program Dostępność +.
Zapraszamy serdecznie na szkolenia realizowane w projekcie „Akademia Dostępności”, realizowanym w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020. Projekt prowadzi Instytut ADN we współpracy z Fundacją TUS oraz Towarzystwem Urbanistów Polskich.
Głównym celem Projektu jest podniesienie wiedzy w zakresie dostępności przestrzeni i budynków dla osób z niepełnosprawnościami, w tym projektowania uniwersalnego.
Grupą docelową Projektu są uczestnicy (dowolnego etapu) procesów planowania przestrzennego i procesu inwestycyjno-budowlanego, posiadający dyplom ukończenia studiów II stopnia, m.in.:
✓ architekci (w tym architekci wnętrz i krajobrazu),
✓ inżynierowie budownictwa,
✓ urbaniści,
- ✓ pracownicy administracji publicznej zajmujący się procesem inwestycyjno-budowlanym lub planowaniem przestrzennym lub zagospodarowaniem przestrzennym: w tym również:
- o pracownicy (funkcjonariusze) Państwowej Straży Pożarnej i pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej (przede wszystkim pracownicy państwowych powiatowych inspektoratów sanitarnych oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego);
- o pracownicy (funkcjonariusze) Służby Więziennej wykonujący zadania m.in. w zakresie zapewnienia dostępności przestrzeni i budynków dla osób z niepełnosprawnościami;
- o zarządcy dróg (w tym również GDDKiA) oraz Policja (jako organ bezpieczeństwa państwa) – podmioty te uzgadniają m.in. projekt planu miejscowego w zakresie organizacji i bezpieczeństwa ruchu drogowego, co może mieć wpływ na dostępność przestrzeni i budynków dla osób z niepełnosprawnościami;
- o pracownicy PFRON lub Ośrodka Wsparcia Architektury Dostępnej (OWDA);
- o Wójtowie, Burmistrzowie i Prezydenci Miast jako inwestorzy w procesach inwestycyjno-budowlanych.
Dotychczas udział w Projekcie wzięło szerokie grono pracowników m.in. z:
✓ Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
✓ Głównego Urzędu Miar,
✓ Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego,
✓ Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych.
Całość szkolenia składa się z dwóch nierozłącznych modułów:
✓ Moduł I odbywa się zdalnie w czasie rzeczywistym. Trwa 8 godzin dydaktycznych (2 spotkania po 4 godz.) i jest prowadzony przez audytora oraz architekta. Tematyka tego modułu to m. in. projektowanie uniwersalne oraz dostępność przestrzeni i budynków dla osób ze szczególnymi potrzebami w tym osób z niepełnosprawnościami.
✓ Moduł II odbywa się stacjonarnie i trwa 12 godzin dydaktycznych (2 spotkania po 6 godz.). Jest prowadzony przez trenera i osobę z niepełnosprawnością. Tematyka modułu II to m. in. symulowanie i doświadczanie różnych form niepełnosprawności w terenie i budynku w kontekście napotykanych barier i trudności (z wykorzystaniem symulatorów), skuteczna komunikacja z inwestorami nt. potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami, komunikacja z osobami z niepełnosprawnościami, analiza przykładowego projektu pod kątem dostępności, a także mini-audyt dostępności.
Wszystkim Uczestniczkom/Uczestnikom szkoleń podczas szkolenia stacjonarnego zapewniany jest catering, a przy spełnieniu odpowiednich kryteriów również nocleg z kolacją pomiędzy dniami szkoleniowymi.
W celu wzięcia udziału w projekcie wystarczy wypełnić elektroniczny formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie: www.akademiadostepnosci.pl/efz/
Szczegółowe informacje o Projekcie wraz z harmonogramem szkoleń znajdą się na stronie projektowej: www.akademiadostepnosci.pl