Ślady przeszłości – uczniowie adoptują zabytki

Przewiń w dół

Ślady przeszłości – uczniowie adoptują zabytki

Publikacja powstała jako wydawnictwo internetowe w ramach programu „Ślady przeszłości – uczniowie adoptują zabytki” organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej od 2001 roku. Projekt praktycznie angażuje uczniów szkół różnych stopni w działania na rzecz ochrony zabytków. Publikacja krok po kroku przybliża nauczycielom, jak przygotować uczniów do tego typu pracy. Proponuje narzędzia przydatne w trakcie zajęć, informuje, co właściwie młodzież może zrobić na rzecz lokalnego dziedzictwa. Na przykład uczniowie mogą popularyzować je przez działania o charakterze artystycznym (wystawy fotograficzne, widowiska teatralne) albo publikacje (foldery informacyjne), albo może opiekować się lub uczyć innych, jak o nie dbać (organizując wycieczki dla młodszych kolegów). Publikacja dostarcza niezbędnych wiadomości na temat m.in. rejestru i rodzaju zabytków, tego, jak czytać krajobraz kulturowy regionu, dziedzictwa terenów wielokulturowych, śladów wojennych, a nawet spadku po okresie PRL-u. Ważny jest rozdział dotyczący wyboru zabytku, który uczniowie mogą adoptować, gdyż zwraca uwagę na to, że mogą to być także obiekty niepozorne, niewpisane do rejestru, ale istotne z punktu lokalnej społeczności. Przydatne jest omówienie pracy metodą projektu, a także zwrócenie uwagi na takie szczegóły, jak pozytywny efekt organizacji uroczystej adopcji zabytku. Książka pełna jest przykładów i ćwiczeń, a nauczyciele na pewno docenią dokładne opisy przebiegu zajęć.

Publikacja do pobrania w pdf: http://www.platformakultury.pl/files/2011-06-16/materialy_pomocnicze_slady.pdf

Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
Anna Mirska-Czerwińska, Zuzanna Grębecka, Marianna Hajdukiewicz, Ewa Korulska, Paulina Szczygieł, Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2006